Penti, Cinsiyetçi, Ayrımcı ve Kapsayıcı Olmayan Dili Üzerini Çizerek Ele Alıyor
Temmuz 7, 2024
Cinsiyet eşitliğinde kelimeler önemlidir. Dil, kapsayıcılığı, adaleti, hakları ve kadınlar için fırsatları teşvik etmede güçlü bir rol oynar. Birleşmiş Milletler, cinsiyet kapsayıcı dil kullanımını teşvik ediyor, bu da belirli bir cinsiyete, toplumsal cinsiyete veya cinsiyet kimliğine karşı ayrımcılık yapmayan ve cinsiyet stereotiplerini sürdürmeyen şekilde konuşmak ve yazmak anlamına gelir.
Şimdi Türkiye’deki şirketler, BM Küresel İlkeler Sözleşmesi’nin yardımıyla, “Çizgiyi Çekmek” projesi gibi cinsiyetçi, ayrımcı ve kapsayıcı olmayan dili hedef alıp ortadan kaldırmaya çalışıyorlar. Bu yenilikçi program kapsamında, şirket iletişimlerinde ve belgelerinde, olumsuz, stereotipik kelimeleri ve ifadeleri silip yerlerine kapsayıcı dil kullanıyorlar.
Bu çabalar, Türkiye iş gücündeki önemli cinsiyet farkını ele almanın yollarını yansıtıyor. Kadınlar, ülkenin nüfusunun neredeyse yarısını oluşturuyor, ancak iş gücüne katılım oranları sadece yüzde 35 civarındadır. Bu veri, Uluslararası Çalışma Örgütü tarafından alıntılanan 2021 Türkiye İstatistik Kurumu verilerine dayanmaktadır.
Bu, erkeklerin iş gücüne katılım oranının yaklaşık yarısıdır, veriler gösteriyor.
Küresel İlkeler Sözleşmesi Türkiye Ağı‘nda, cinsiyet eşitliği en önemli önceliktir. Aslında, Ağın çalışmaları sayesinde, ülke dünya genelinde Kadının Güçlenmesi Prensipleri’ne en fazla imza atan ikinci ülke konumundadır.
Network Türkiye, Cinsiyet Eşitliği Çalışma Grubu ve Çeşitlilik & Kapsayıcılık Çalışma Grubu’nu başlattı ve 2020’de başlayan Hedef Cinsiyet Eşitliği (TGE) hızlandırıcısını uygulamaya koydu. Bugüne kadar 55 şirket programı tamamladı.
Penti, şirketin iç dilinin cinsiyet eşitliğini teşvik ettiğini ve desteklediğini sağlamak amacıyla farkındalığı artırmak için “değişim dile başlar” temasını kullanarak cinsiyetçi ve ayrımcı dili ele aldı.
Sigorta şirketi, şirket yazışmalarında ve sunumlarında sorunlu kelimeleri veya ifadeleri bulan ve düzelten bir otomatik düzeltme aracı uyguladı. Örneğin, “adam/saat” “kişi/saat” olarak değiştirildi.
“Öncelikle düşünme ve günlük dilimizi değiştirmemiz gerektiğini fark ettik,” dedi şirketin İnsan Kaynakları Müdürü Selim Arda Üçer.
Penti, işe alım süreçlerini ve mülakatlarını gözden geçirerek, adayların yalnızca mesleki özelliklerine göre değerlendirildiğini ve cinsiyetleri, görünümleri, yaşam biçimleri, medeni durumları vb. ile değil, hissetmelerini sağlamaya çalıştı,” dedi Üçer.
“Adaylara doğru soruları sormuyorduk,” dedi.
Penti, iş ilanlarını nötr bir dil kullanarak yeniden yazdı, adaylar için bir mülakat rehberi hazırladı ve yöneticileri için “ne sorulup ne sorulmaması gerektiği” konusunda eğitim verdi.
Bu süreçte, şirket Küresel İlkeler Sözleşmesi’nin TGE hızlandırıcısına katıldı. Şirket, TGE’ye katılımının, deneyimlerini paylaşmasını ve diğer şirketlerden geri bildirim ve tavsiye almasını sağlayarak çabalarını iyileştirmesine ve güçlendirmesine yardımcı olduğunu söyledi.
Özellikle, “Çizgiyi Çekmek Projesi”ne katılmak, günlük dildeki ayrımcılığa dair farkındalığı artırdı, dedi şirket.
Yaygın olarak kullanılan ve genellikle insanlar tarafından cinsiyetçi çağrışımları fark edilmeyen kelimeleri ve iş terimlerini inceledi.
Bir proje ekibi, çalışanları için cinsiyetçi, ayrımcı ve kötüleyici kelimeleri belirleyen ve alternatifler sunan bir sözlük E-kitap (penti.com.tr) oluşturdu. İnsanoğlu yerine insanlık, kadın avukat yerine avukat kullanıldı. “Erkek gibi kadın” ifadesi “cesur kadın” olarak değiştirildi.
Şirketin tasarım departmanı, bu fikirle yola çıkarak, kapsayıcı olmayan ve ayrımcı kelimeleri ve ifadeleri kapsayıcı dille değiştirme çabalarına dayanan bir çorap serisi başlattı.
“Çizgiyi Çekmek” projesini tüketicilere sunarak, Penti, şirketlerin sadece kendi iş yerlerinde değil, aynı zamanda daha geniş toplulukta ve pazarda cinsiyet eşitliğini ilerletmeye nasıl katkıda bulunabileceğine dair takdire şayan ve yararlı bir örnek haline geldi.
İşe alım süreçlerinde, pazarlama çabalarında ve farkındalık kampanyalarında cinsiyet kapsayıcı dili teşvik etmek, tüm cephelerde cinsiyet stereotiplerini yıkmanın güçlü ve etkili yollarıdır. Bu tür çabalar yalnızca şirketin yararına olmakla kalmaz, aynı zamanda daha kapsayıcı ve çeşitli bir topluma katkıda bulunur. Bu girişim, kurumsal sorumluluğun sadece kârla sınırlı kalmayıp daha geniş bir sosyal amacı kapsadığını hatırlatan güçlü bir mesajdır.
Penti ile Fark Yaratan Bir Dünyaya Adım Atın!
70 yıllık deneyimimiz ve sürdürülebilirlik ile dijitalleşmeye olan güçlü bağlılığımız sayesinde, Avrupa'nın en büyük tam entegre çorap üreticisi olmanın gururunu yaşıyoruz.
Penti markalı toptan çorap talepleriniz için bizimle iletişim bilgilerinizi paylaşabilirsiniz.